جواب : بله! اینکه شما در هر محیطی باتوجه به شرایطش احساستان را بیان کنید یک توانمندی است. برای بهبود روابط بگذارید دیگران بدانند چه احساسی در شما ایجاد میکنند. 


مقدمه:

من به آدمهای اطرافم اعـــتماد کافی ندارم(جز تعداد معدودی). 

یعنی مطمئن نیستم در کاری که میکنند پیشبینی پذیر هستند یا نه . یا مطمئن نیستم حرفهایشان یا احساساتشان که بروز میدهند واقعی است یا نه؟ یا اصلا میشود روی ادعاهایشان حساب کرد؟

روی این حساب همیشه فاصله ام را با این افراد حفظ میکنم و خودم را لو نمیدهم. اما من که نمیتوانم غیرواقعی باشم پس هرجا که موقعیتش پیش بیاید که ناراحت یا خشمگین شوم احساسم را بیان میکنم.

مثال موقعیت :

همین دیروز از صبح برای شب منزل مادرشوهر دعوت شده بودیم به صرف پیتزا. شب که شد خبر دادند آشپز دیر رسیده و برنامه کنسله. حسم این بود که اگر همسر من قرار بود بپزه هر جا که رفته بودیم زود خودشو میرسوند که سر قولش بمونه. این بی مسئولیتی منو خیلی اذیت کرده بود! وقتی که رفتم منزل مادرشوهر چهره ام گرفته نبود اما دنبال فرصتی بودم که احساسم و بیان کنم پس گفتم:

" خیلی مغموم شدم. از صبحححح گفتید پیتزا داریم. (به گمونم انگشت اشارمو بالا اوردم . از اینکار والدگرانم راضی نیستم)"

و بعد بنده خدا شروع کرد به توضیح . خواهر شوهر به دفاع کردن از اشپز . و خود اشپز هم فکر کنم تحت تاثیر قرار گرفت. و مادرشوهر گفت که فردا انشالله. و همینطور هم شد.


بحث و نتیجه گیری: 

1- قبل انجام هر کاری هدفتون و بشناسید و طبق اون برنامه بچینید. مثلا من برنامه ام همونطور که خواستم پیش رفت اما هــدفم لزوما این نبود که فردا جبران کنند. حس میکنم زحمتی است که من انداختم و حس عزتمندی خوبی ندارم.

2- یا قول ندهید یا لطفا کاری کنید که سر قولتان بمانید. اینطوری اعتماد دیگران بیشتر به شما جلب میشود. 

3- اگر نتوانستید قولتان را عملی کنید قبل از هرچیز عذرخواهی کنید و فرصت دیگر را برای جبرانش انتخاب کنید. قبل از اینکه طرف مقابل خودش از شما بخواهد که جبران کنید. وقتی خودتون زودتر بگید نشان دهنده  فهم و شعور و مسئولیت پذیری شماست و اینکه طرف مقابل برای شما اهمیت دارد.

4- حواستون به وضع بدنیتون باشه اون از شما صادق تره . مثلا انگشت اشاره من مثل مامان ها اومد بالا که بنظرم قشنگ نبود!

5- اگر بیشتر خوب بودید تا بد خیلی سخت نگیرید. به تمرین ادامه بدید



کنارگوشه : داشتم فکر میکردم به بچه ام یاد بدم هم بتونه بدون ترس " بیان احساس" کنه و هم " خوش قولی" و " مسئولیت پذیری" و یاد بگیره.